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Z-Axis

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Bab03

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BAB03
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Bab03, Clement Hong Yui Chan
About This Project

Hong Kong si alza su un terreno collinoso e montuoso. La città, a causa della mancanza di un naturale terreno pianeggiante, non può svilupparsi secondo un sistema ortogonale, un tipo di pianificazione urbana comune a molte altre città del mondo, come New York. Secondo il Dipartimento di pianificazione di Hong Kong, circa il 47% del territorio della città è superiore a 100 mPD *. Quasi la metà di Hong Kong è perciò costruita su un terreno montuoso, ciò ne determina il design urbano multi-livello.

Z-Axis è un progetto che cerca di documentare il tipo di design urbano multilivello di Hong Kong modellato dal terreno collinoso e montuoso. L’asse Z, in termini matematici, si riferisce alla profondità di un oggetto in un sistema di coordinate tridimensionale. Analizzando il paesaggio urbano di Hong Kong lungo l’asse Z, si può raggiungere una migliore comprensione del modo in cui il fattore topografico influisce sull’abitare del popolo di Hong Kong e  in che misura il terreno è stato alterato dall’umano tentativo di adattarsi all’ambiente naturale.

* mPD si riferisce a metri sopra la cifra principale, ovvero 1,23 m sotto il livello medio del mare a Hong Kong

Hong Kong is situated on a hilly and mountainous terrain. Because of the lack of natural flat land, Hong Kong simply does not have the prerequisite to be designed into a grid system—a town planning method that is found in many other world cities such as New York. According to the Hong Kong Planning Department, about 47% of the land in Hong Kong lies above 100 mPD*. Almost half of Hong Kong therefore has to be built on uplands, resulting in what is

commonly known as a multi-level urban design.

Z-Axis aims at documenting the type of multi-level urban design that is shaped by the hilly and mountainous terrain in Hong Kong. Z-Axis, in mathematical terms, refers to the depth of an object in a three-dimensional coordinate system. Looking into the Hong Kong urban landscape along the Z-Axis, one can gain more understanding of (i) how the topographical factor impacts Hong Kong people’s habitation and (ii) to what extent the land has been

altered in an attempt to adapt to the natural environment.

*mPD refers to metres above Principal Datum, i.e. 1.23m below the mean sea level in Hong Kong

Chan Hong Yui Clement (1992) è un artista visivo di Hong Kong che lavora principalmente con le immagini. Le caratteristiche del medium fotografico sono una fonte vitale di ispirazione per la pratica artistica di Chan. Sfidare i limiti ed esplorare le potenzialità del mezzo fotografico diventa il fondamento del suo variegato e non convenzionale processo di creazione, limiti e potenzialità che l’autore considera essenziali, alla pari dei risultati estetici, nella costruzione di significati nelle sue opere.

Chan ha conseguito un BFA presso il Savannah College of Art and Design e un MAE presso la School of Creative Media, City University di Hong Kong. Le sue opere sono state esposte all’ International Photo Festival Leiden (2018); al Duesseldorf Photo (2018); al Photoville, New York (2017); al LOOK/17: Liverpool International Photography Festival (2017); e al Krakow Photomonth Festival (2016). Chan ha realizzato esposizioni personali, tra gli altri, al Vermont Center for Photography, Perth Centre for Photography e all’ Hong Kong Visual Arts Centre. Le sue mostre personali si sono svolte presso lo Scratch Art Space di Sydney e il Lumenvisum di Hong Kong. È tra i finalisti del premio Photolucida Critical Mass nel 2015.

Chan Hong Yui Clement (1992) is a Hong Kong-based visual artist working primarily with images. Through his diverse approaches to image-making, Chan intends to reveal both the medium’s limitations and potential in his image-based works which are often mediumspecific and process-driven. Medium-specificity in photography, the characteristic qualities being specific to photographic medium, is a vital source of inspiration for Chan’s artistic practice. Challenging the limits and exploring the potential of photographic medium become the foundation of his various unconventional image-making processes, which he considers to be as essential as their aesthetic outcomes to constructing meanings in his works.

Chan holds a BFA from Savannah College of Art and Design and an MFA from School of Creative Media, City University of Hong Kong. His works have been shown as part of the International Photo Festival Leiden (2018); Duesseldorf Photo (2018); Photoville, New York (2017); LOOK/17: Liverpool International Photography Festival (2017); and Krakow Photomonth Festival (2016). Chan has also exhibited at the Vermont Center for Photography, Perth Centre for Photography and Hong Kong Visual Arts Centre, among others. His solo exhibitions have been held at Scratch Art Space in Sydney and Lumenvisum in Hong Kong. He was a finalist for the Photolucida Critical Mass award in 2015.